![](https://static.wixstatic.com/media/035244_999cd1e539224dc48f564938c766b96c~mv2.png/v1/fill/w_5,h_5,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_999cd1e539224dc48f564938c766b96c~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_6d475fa0c5a34125a10cc1f74312de98~mv2.png/v1/fill/w_5,h_5,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_6d475fa0c5a34125a10cc1f74312de98~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_999cd1e539224dc48f564938c766b96c~mv2.png/v1/fill/w_5,h_5,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_999cd1e539224dc48f564938c766b96c~mv2.png)
![4_edited.jpg](https://static.wixstatic.com/media/26e82c_4df80d6044914e90a9deab8565bbb0ae~mv2.jpg/v1/fill/w_2950,h_2950,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/4_edited.jpg)
Opgave 1, et modul a 45 min.
-
Introduktion (Hent evt. eksempler frem fra udstillingen med kordeordet "taletid"):
-
I udstillingen 100% FREMMED? fortæller 100 flygtninge om, hvem de er, og hvor de kommer fra. Både portrætbilledet og en tilhørende portrættekst fortæller noget om personerne på billederne; om det land, de kommer fra, deres kultur og værdier.
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_3511e868a21748338c395d7843494e00~mv2.png/v1/fill/w_15,h_15,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_3511e868a21748338c395d7843494e00~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_ddf2a7558b514f8e9d42ea99a5835359~mv2.png/v1/fill/w_15,h_15,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_ddf2a7558b514f8e9d42ea99a5835359~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_3511e868a21748338c395d7843494e00~mv2.png/v1/fill/w_15,h_15,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_3511e868a21748338c395d7843494e00~mv2.png)
Alle portrætter fra 100% FREMMED?
-
Elevopgave enkeltvis:
-
Gå ind på hjemmesiden, der er tilknyttet udstillingen: https://www.100pctfremmed.dk/alle-portraetter-100pct (kodeord: taletid)
-
Vælg et portrætbillede af en person, som fanger din opmærksomhed.
-
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_999cd1e539224dc48f564938c766b96c~mv2.png/v1/fill/w_15,h_15,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_999cd1e539224dc48f564938c766b96c~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_6d475fa0c5a34125a10cc1f74312de98~mv2.png/v1/fill/w_15,h_15,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_6d475fa0c5a34125a10cc1f74312de98~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_999cd1e539224dc48f564938c766b96c~mv2.png/v1/fill/w_15,h_15,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_999cd1e539224dc48f564938c766b96c~mv2.png)
Elevopgave: Fra billede til teaterstykke
-
Hvorfor vækker den person din interesse? Hvad fortæller billedet dig om personen, og hvad der er vigtigt for ham/hende? Skriv det ned.
-
Lav et personpapir ved at printe portrætbilledet ud. Eller hav portrætbilledet åben på din computer imens du skriver svarene på nedenstående spørgsmål ned.
-
Under portrætbilledet skal du skrive dine svar på spørgsmålene nedenfor. Hjælp til dine svar finder du nederst i billedets portrættekst ved at klikke på selve billedet på hjemmesiden.
-
Svar nu på følgende spørgsmål
-
Hvad hedder personen?
-
Hvor gammel er personen?
-
Hvilket land kommer personen fra?
-
Hvor bor personen i Danmark?
-
Hvornår kom personen til Danmark?
-
Hvad laver eller arbejder personen med?
-
Hvad tror du personen på portrætbilledet interesserer sig for?
-
Fra billede til teaterstykke
Tid: 3 moduler à 45 min.
Fag: DANSK 3.-4. klasse.
Kompetencemål Fortolkning, Oplevelse og indsigt:
-
Færdighedsmål: Eleven kan dramatisere litteratur og andre æstetiske tekster gennem oplæsning og tegning
-
Vidensmål: Eleven har viden om mundtlige, kropslige og billedlige udtryksformer
Kompetencemål Kommunikation, Krop og drama:
-
Færdighedsmål: Eleven kan forstå eget og andres kropssprog
-
Vidensmål: Eleven har viden om stemmens og kroppens virkemidler og kropssprog
Opgaveark 1: Opgave 1 "Fra billede til teaterstykke"
Opgaveark 2: Opgave 2 "Fra billede til teaterstykke"
Alle portrætter fra 100% FREMMED?
Lærervejledning
til "Fra billede til teaterstykke
Download lærervejledning i PDF
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_ec2b493cd81d4b95834844d703446554~mv2.png/v1/fill/w_26,h_26,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_ec2b493cd81d4b95834844d703446554~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_8976710cff914865ae05fd61113e5f37~mv2.png/v1/fill/w_26,h_26,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_8976710cff914865ae05fd61113e5f37~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_ec2b493cd81d4b95834844d703446554~mv2.png/v1/fill/w_26,h_26,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_ec2b493cd81d4b95834844d703446554~mv2.png)
Opgave 2, to moduler af 90 min. i alt
-
Eleverne går sammen to og to
-
Du skal nu prøve at indleve dig i personen. Stil dig i den kropsstilling, som personen har på dit portrætbillede. Prøv også at efterligne personens ansigtsudtryk og find frem til personens stemme.
-
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_e6b753ae08974e7785a153ccc10763b4~mv2.png/v1/fill/w_21,h_21,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_e6b753ae08974e7785a153ccc10763b4~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_58b0242f5c0e428a9b79f5781188243a~mv2.png/v1/fill/w_21,h_21,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_58b0242f5c0e428a9b79f5781188243a~mv2.png)
![](https://static.wixstatic.com/media/035244_e6b753ae08974e7785a153ccc10763b4~mv2.png/v1/fill/w_21,h_21,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,blur_3,enc_auto/035244_e6b753ae08974e7785a153ccc10763b4~mv2.png)
Elevopgave: Fra billede til teaterstykke 2
-
I skal nu lave et lille teaterstykke, hvor I starter med at stå i de to kropsstillinger og efterligne personernes ansigtsudtryk.
-
Ud fra jeres personpapirer skal I skabe et møde og en lille samtale mellem de to personer ved at stille hinanden spørgsmål i forhold til de svar, I har skrevet ned – F.eks.: Hej hvad hedder du?” – ”Jeg hedder XXX, hvad hedder du?” – ”Jeg hedder XXX, hvor gammel er du?” osv.
-
Jeres teaterstykke skal slutte med, at I begge igen stiller jer i personernes kropsstilling.
-
Øv jer på jeres teaterstykke og vis det for resten af klassen.