Opgave 1, 1-2 moduler a 45 min.
-
Introduktion (Hent evt. eksempler frem fra udstillingen med kordeordet "taletid"):
-
I udstillingen 100% FREMMED? er 100 flygtninges identitetsfremstillinger portrætteret gennem et portrætfoto og en tilhørende portrættekst, som er udarbejdet på baggrund af et interview med de 100 portrætterede.
-
Alle portrætter fra 100% FREMMED?
-
Du kan enten give eleverne det som lektie til første lektion, eller starte modulet med at eleverne læser professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensens definitioner på fire forskellige identitetsformer
Elevtekst: De fire idenitetsformer
-
Elevopgave enkeltvis:
-
Gå ind på hjemmesiden, der er tilknyttet udstillingen: https://www.100pctfremmed.dk/alle-portraetter-100pct (kodeord: taletid)
-
Vælg et portrætbillede af en person, som fanger din opmærksomhed og svar på følgende spørgsmål:
-
Hvad vækker din nysgerrighed ved billedet? Hvorfor vækker den portrætterede din interesse? Hvordan fremstilles den portrætteredes identitet på billedet? Og hvem tror du, at han/hun er?
-
-
-
Læs derefter portrætteksten til portrætfotografiet, som du nu skal gå i dybden med at undersøge og fortolke.
-
Læs din udvalgte portrættekst et par gange. Lav derefter et mindmap med stikord over, hvad den portrætterede fortæller om sig selv, og hvordan han/hun fremstiller sin identitet. Hvordan hænger dette sammen med dine umiddelbare tanker om den portrætteredes identitet, da du kun havde fotografiet at gå ud fra?
-
Brug herefter de fire opstillede identitetsformer, samt dit mindmap som udgangspunkt for en nærmere undersøgelse og fortolkning af, hvordan den portrætterede fremstiller sin identitet i portrætteksten.
-
Kan du, og i så fald hvor, se de fire identitetsformer afspejlet i portrætteksten? Hvad siger det om den portrætteredes måde at fremstille sig selv på? Hvilket samlet billede får du af den portrætteredes identitetsfremstilling?
-
-
Gå til sidst sammen to og to og præsenter jeres fortolkninger af de portrætteredes identitetsfremstillinger for hinanden.
Tekstlige identitetsfremstillinger
Tid: 1-2 moduler à 45 min.
Fag: DANSK udskolingen
Kompetencemål Fortolkning, fortolkning:
-
Færdighedsmål: Eleven kan fortolke egne og andres fremstillinger af identitet i tekster.
-
Vidensmål: Eleven har viden om identitetsfremstillinger.