Opgave 1, ca. et halvt modul a 25 min.
-
Introduktion (Hent evt. eksempler frem fra udstillingen):
-
Portrætteksterne til udstillingen ”100% FREMMED?” har fokus på fremmedhed, hvilket i forlængelse heraf automatisk leder tankerne hen på danskhedsdebatten.
Alle portrætter fra 100% FREMMED?
-
Elevopgave enkeltvis + i par til sidst - "Hvad er danskhed?":
-
Med jævne mellemrum dukker diskussionen om danskhed op i den offentlige debat. Debatten om danskhed har i løbet af det sidste års tid været særligt fremtrædende og fyldt en del i medierne og i den politiske debat med spørgsmål som:
-
Hvad er danskhed?
-
Hvad vil det sige at være dansk?
-
Hvem definerer, hvad danskhed er? Og hvilken rolle spiller medierne i den sammenhæng?
-
Hvad er dansk kultur?
-
Hvor mange procent dansk skal man være for at være dansker?
-
-
1. Hvordan forholder du dig umiddelbart til ovenstående spørgsmål?
-
2. Hvis du skulle sætte ord på, hvad danskhed er for dig, hvad skulle det så være? Skriv dit svar ned.
-
3. Gå derefter sammen to og to og tal om, hvad I hver især har skrevet. Diskuter jeres forskellige syn på danskhed.
-
Opgaveark: Hvad er Danskhed?
DANSKHED?
Tid: 4 moduler à 45 min.
Fag: SAMFUNDSFAG: Medier og politik under Politik
Kompetencemål Politik - Medier og politk:
-
Færdighedsmål: Eleven kan redegøre for, hvordan medier kan anvendes til politisk deltagelse.
-
Vidensmål: Eleven har viden om mediers anvendelse til politisk deltagelse.
Kompetencemål Politik - Medier og politk:
-
Færdighedsmål: Eleven kan diskutere aktørers brug af medier til at påvirke den politiske dagsorden og beslutninger
-
Vidensmål: Eleven har viden om mediers betydning for politik
Opgaveark 1: Hvad er Danskhed?
Opgaveark 2: Danskhed i den offentlige debat
Opgaveark 3: Casestudie om danskhed
Alle portrætter fra 100% FREMMED?
Link til forslag i Folketinget
Kilde: Naser Khadar udtalelse
Kilde: Martin Henriksen udtalelse
Lærervejledning
til DANSKHED?
Download lærervejledning i PDF
Opgave 2, ca. halvandet modul a 70 min.
-
Lærerintroduktion:
-
Debatten om danskhed rummer flere perspektiver og eksempler på forskellige sager, som har bragt nye vinkler og stof ind i diskussionen med fokus på danskhed. Vi skal se på eksempler fra fordkellige sager i den offentlige debat, som har præget diskussionen om danskhed.
-
-
Elevopgave i par:
-
Orienter jer i nedenstående debateksempler fremstillet i forskellige medier, og undersøg, hvordan begrebet danskhed debatteres. Undersøg evt. også debateksemplerne i andre medier end de her fremhævede.
-
Diskuter efterfølgende, hvordan I forholder jer til de enkelte sagers fokus på danskhed. Er I enige/uenige? Hvorfor?
-
Opgaveark: Danskhed i den offentlige debat
-
Elevopgave i par:
-
Naser Khadar har d.10. februar 2017 udtalt følgende:
-
"Der er et flertal blandt befolkningen, der ikke er danskere, selvom de har dansk pas. Det siger de selv, og det er et kæmpe problem i forhold til integrationen" Se kilde
-
Hvad mener Naser Khader med sin udtalelse?
-
Hvad siger Naser Khader indirekte om danskhed med sin udtalelse?
-
Hvad tænker du om Naser Khaders udtalelse og holdning ift. debatten om danskhed?
-
-
Elevopgave i par:
-
I september 2016 nægter Dansk Folkepartis integrationsordfører i en debat på DR1 at kalde den 18-årige elevrådsformand Jens Philip Yazdan for dansker. Elevrådsformanden svarer:
-
"Martin Henriksen er den første der har betvivlet min danskhed" Se kilde
-
Hvad er problemstillingen i denne sag?
-
Hvem er de involverede personer i debatten?
-
Hvordan præger denne sag debatten om danskhed?
-
Hvordan forholder du dig til de holdninger, der præger sagen?
-
Opgave 3, ca. to moduler a 45 min.
-
Lærerintroduktion:
-
Gennemgå opgaven med eleverne, forklar dem at de skal lave et case-studie
-
-
Elevopgave i mindre grupper:
-
I skal forberede en opgave i gruppen, som I efterfølgende skal fremlægge på klassen.
-
Research i aviser og på nettet og find artikler, debatindlæg, læserbreve, m.m., og undersøg flere eksempler, der sætter danskhedsbegrebet til debat.
- Find frem til en fælles case, som I alle skal læse og sammen arbejde ud fra.
- Diskuter efterfølgende, hvordan I forholder jer til sagens problemstillinger. Er I er enige/uenige – og hvorfor?
- Nedskriv væsentlige pointer om sagen. Hvordan sætter den fokus på diskussionen om danskhed? Lav evt. nogle spørgsmål, som kan åbne op for en diskussion til når I skal fremlægge for resten af klassen.
-
Elevopgave: Casestudie om danskhed
-
Modul 2 - Elevfremlæggelser og diskussion på klassen:
-
Alle grupper fremlægger deres case for klassen
-
Efter elevernes research og deres nye viden om danskhed kan I afslutte med en diskussion i klassen, hvor I debatterer begrebet danskhed.
-